Versija par Strīķupi

Nelieli brikšņi, skats uz Ērgļu klintīm no pretējā krasta, vecupju šķērsošana, stāvi krasti, dziļas gravas, burvīgs egļu mežs un visbeidzot dzintara nokrāsas upīte.

Upīte nav gara, tikai 10 km. Varbūt pārspīlēju, bet aptuveni puse no šī garuma ved pa garlaicīgu līdzenumu, kas arī priekš manis ir pārāk brikšņains. Tālāk uz leju jau sākas nelieli atsegumi un pie tilta atrodas īsta tūristu “meka” – Kalēja ala, kura ziemā ir aizslēgta, lai netraucētu sikspārņiem ziemas miegu, bet vasarā pieejama tūristiem. Pat par spīti pulcēšanās ierobežojumiem, nedēļas nogalē šeit stāv desmitiem automašīnu. Tālāk Gaujas virzienā upītes tecējums ir straujāks un skatam tīkamāks.

Atgriežoties pie Dodies Dabā pārgājiena maršruta, aizmirsti par iepriekš rakstīto, jo maršruta sākums ir pavisam pretējā galā pie Rāmnieku tilta pār Gauju. Mums priekšā vēl ir posms gar Gauju, jā, nelieli brikšņi, skats uz Ērgļu klintīm no pretējā krasta, vecupju šķērsošana, stāvi krasti, dziļas gravas, burvīgs egļu mežs un visbeidzot dzintara nokrāsas upīte.

Ja uz pārgājiena vietu nokļūsti ar automašīnu, tad to var atstāt ūdenstūristiem paredzētajā stāvlaukumā pie Rāmnieku tilta. Pārgājienu var sākt ejot gar pašu Gauju pa mazītiņu taciņu, vai doties pa ceļu nedaudz atpakaļ uz augšu un iet pa Gaujas senkrastu. Vienu no Gaujas līkumiem sauc par Čūskeni, kura nosaukums ir diezgan precīzs, ne velti šeit iebrien tikai retais. Posmā gar Gauju ik pa brīdim parādās kāda taciņa, tad tikpat pēkšņi tā var arī pazust, iemesls ir tāds, ka bieži vien tās ir dzīvnieku takas. Ja izvēlējies doties gar senkrastu, tad no tā paveras skats uz Kuileni – vecu Gaujas atteku, kuras krastā iekārtots neliels bunkuriņš.

Viens no Gaujas līkumiem piespiežas tās senkrastam, kur atrodas arī vecs meža celiņš, kas ved uz tuvējo atpūtas vietu. Ja tālāk dodas gar Gauju, tad kādā brīdī jāatrod piemērota vieta, kur šķērsot Zīles atteku, par laimi bebri ir sagatavojuši dambīšus, kas labi kalpo arī mūsu mērķim.

Ja ir saulaina diena, tad mūsu gaidītā mazupīte iekrāsojas skaistā dzintara nokrāsā. Upes gultne ir smilšaina un sekla, gandrīz jebkur to var pārbrist un šajā pavasarī arī šķērsot pār kādu no daudzajiem pārkritušajiem kokiem.

Esmu iecienījis Strīķupes kreiso krastu, tas ir nedaudz mežonīgs, bez citiem gājējiem, bet ar labām skatu vietām. Taciņa ved gan pa gravas augšu, gan gar pašu upīti. Jebkurš upes līcītis piemērots gan tējas pauzei, gan meditācijai.

Nonākot līdz tiltam pār Strīķupi, tās labajā krastā var apmeklēt Kalēja alu, bet iesaku to darīt tikai vasaras laikā, kad to ir pametuši sikspārņi. Tālāk pārgājienu var turpināt pa upes kreiso krastu, kur uz priekšu atrodas skaists atsegums ar nišu, vai doties atpakaļ pa upes labo krastu, gar kuru ved zemes ceļš. Par spīti daudzajiem pārkritušajiem kokiem, nedēļas nogalē šeit ir liela iespēja sastapt citus kājāmgājējus un arī velobraucējus.

Tā, kā šajā pavasarī pāri upei ir sakrituši daudz lielu koku, un upīte nav iztīrīta laivošanai, piemēram, pavasara laivu braucienam “Strīķē un vaidi”, kas notiek ik gadu, tad es izvēlējos atpakaļ doties pa upes pretējo krastu līdz pat ietekai Gaujā, kur var atrast piemērotus kokus upītes šķērsošanai. Tālāk gājienu atvieglo zemes celiņš un taciņas līdz pat starta vietai.

Kopumā pārgājiens sanāk 15 km garš, ar vidēju grūtības pakāpi, ir gan kur pakāpties, gan kur skriet lejup, un jārēķinās aptuveni ar 5 stundām. Maršruta karte un GPX fails pieejams šeit.

Kur meklēt papildus informāciju?

Mani ieteikumi:

• Noteikti iepazīsties ar noteikumiem un rekomendācijām par došanos mežos, lai nesanāk konflikti nedz ar privātīpašumu saimniekiem, nedz vides inspektoriem.
  • Maršruts atrodas Gaujas Nacionālajā parkā tādēļ jo īpaši jārespektē dabas vērtības un nevajag ierīkot ugunskurus.
  • Par maršruta pamatu var izmantot sadaļā “Kur doties” pieejamo GPX maršrutu, kas gan atšķiras no aprakstītā.
  • Ja vēlies vieglu un vienkāršu pastaigu, tad vari sākt no Kalēju alas. Atliek doties lejup gar Strīķupi pa vienu krastu un pa pretējo atpakaļ, tad kopā sanāks ~6 km.

Dodies dabā un sargā to!

Kristaps

Kā jau ģeogrāfs esmu aizrautīgs dabas atklājējs. Ikdienā nodarbojos ar aktīvu un izzinošu pārgājienu organizēšanu dažādos Latvijas purvos pārvietojoties ar purva/sniega kurpēm, savukārt brīvajā laikā meklēju maršrutus, kur doties dabā un nesastapt ļaužu pūļus. Manā biogrāfijā ir gan pārgājieni, gan laivu un SUP braucieni, kā arī velopārgājieni. Par to visu stāstīšu jums dodiesdaba.lv